חוברת חצר בר-קיימא
חצר בר-קיימא
חינוך סביבתי בגן ובחצר- חוברת הדרכה לגננות
חצר הגן מהווה הזדמנות להתנסות חווייתית באורח חיים ירוק. באמצעות פעילות שנקיים מחוץ למבנה הגן הילדים יכירו את מגוון המינים בטבע, דרכים להפחתת פסולת, כיצד ניתן לגדל מזון בריא, איך לנצל את אנרגיית השמש, וכיצד נשתמש נבון במים. בזכות הלימוד החוויתי נזכה לגדל דור שאכפת לו מהסביבה, דור שידאג לשמור על העולם למענו ולמען הדורות הבאים.
הפחתת פסולת
מהי פסולת? כל דבר שאנחנו לא צריכים ובשל כך אנו זורקים אותו לפח: שאריות אוכל, אריזות של מוצרים שונים, עיתונים שסיימנו לקרוא, בגדים ישנים וקרועים, צעצועים שבורים, מכשירי חשמל שלא פועלים/ישנים.
לאן הפסולת מגיעה אחרי שאנחנו זורקים אותה לפח? מהפח הביתי אנו מפנים את הפסולת למכולת האשפה ברחוב/שכונה. משאית זבל גדולה אוספת את הפסולת מהפחים ולוקחת אותה לתחנת מעבר. בתחנת מעבר הפסולת נדחסת במשאיות גדולות יותר שנוסעות לדרום לאתר סילוק פסולת (אס"פ). באס"פ/מטמנה הפסולת מוטמנת בקרקע- מכוסה בעפר.
האם הפסולת נעלמת מהמטמנה? לא בזמן הקרוב. היא נשארת שם עשרות אלפי שנים. ובתהליך ההתפרקות שלה מזהמת את המים ואת האוויר. במטמנות צריך שיהיו יריעות פלסטיק שיעצרו את התשטיפים מלחלחל למי התהום וצינורות שיאספו את גז המתאן הנפלט לאוויר גורם לשריפות ומגביר את אפקט החממה.
מה חבל? כשאנחנו מטמינים פסולת אנחנו פוגעים בסביבה פעמיים- גם מזהמים שטחי קרקע גדולים בפסולת וגם מבזבזים משאבי טבע יקרים בכל שאנחנו לא משתמשים בהם שוב כי אנחנו טומנים אותם באדמה
מה עושים?
- הפחתה במקור- מקור הפסולת הוא בדברים שאנחנו צורכים. אם נדאג לצרוך רק מה שאנו באמת צריכים ונוודה שאנו רוכשים מוצרים דלי אריזות.
- שימוש חוזר- להשתמש במוצר קיים שוב לאותה מטרה או למטרה אחרת. מוצרים טובים שאין לנו עוד צורך בהם ניתן למסור או למכור (יד 2, אגורה). ניתן לתקן מוצר שהתקלקל או לשפץ מוצר ישן. ניתן ליצור ממוצר ישן משהו אחר (תיק מחולצה, חוט טריקו מחולצה, אדנית ממגרה, הכנת דשן משאריות אוכל וגזם גינה ועוד...)
- מחזור- אם לאחר שפעלנו בהתאם לסעיפים 1 ו2 ועדיין נשאה לנו פסולת- נמיין אותה למחזור: בקבוקים למחזורית, נייר לפח הנייר, קרטון לקרטוניה, אריזות לפח הכתום, שאריות אוכל לקומפוסטר או פח חום (היכן שיש).
- אם עדיין נשאר לכם פסולת קחו אותה לפח הזבל הקרוב ואל תשאירו אותה ברחוב.
מה נעשה בגן ובחצר ואיך עושים את זה?
- מרכז מחזור בו נציב: מיכל לאיסוף נייר וקרטון (שאריות מהיצירה בגן), מיכל לאיסוף שאריות אוכל להאכלת ציפורים או להכנת דשן בקומפוסטר. מיכל לאיסוף מכלי חוק הפיקדון (שהילדים מביאים מהבית, יש ליצור קשר עם תאגיד אלה יש להם פעילות לגני ילדים וצבירת נקודות על איסוף בקבוקים) מיכל כתום לאיסוף אריזות.
- תורן פסולת- באירועים של הגן בהם יש הצטברות של אריזות ובקבוקים תורן שאחראי על איסוף הפסולת למחזור.
- שימוש בכלים רב פעמיים בגן במסיבות ואירועים.
- בפעילויות שנערוך בגן ובחצר נקפיד על שימוש חוזר בחומרים, רכישת ציוד רב פעמי ונערוך פעילויות ידידותיות לסביבה.
- שימוש חזור בפסולת ושימוש בחומרים טבעיים שאספנו (בלוטים, עלים יבשים, זרעים של צמחים, קליפות אגוזים ופיסטוקים) בסדנת היצירה בגן.
- בפינת מכולת לשים סלי בד רב פעמיים
- בפינת מטבח לשים פח (משחק) לאריזות
- ניסוי התכלות חומרים- כדי להבין כי לחומרים שונים משך זמן שונה עד שהם מתכלים (מתפרקים לחומרים מהם הם מורכבים) נחפור מספר בורות באדמה ונשים בכל אחד פסולת אחרת: 1. קליפה של פרי 2. נייר 3. כלי מפלסטיק/שקית פלסטיק 4. ברזל (לא חלוד ולא חד). נכסה את הבורות בלוח עץ למנוע נפילה. לאחר שבוע נרים את הכיסוי ונבדוק את מצב הפסולת ששמנו בבורות. נשאל היכן יש שינוי בצורה, בצבע, בגודל. נמשיך לעקוב אחרי הניסוי.
- ביו גז- ניסוי התפרקות של פסולת רטובה (פסולת שמקורה בחי ובצומח). בהתפרקות פסולת רטובה נפלטים גזים: גז מתאן (בתהליך אנארובי ללא חמצן) וגז פחמן דו חמצני (בתהליך ארובי עם חמצן). משריפת גז מתאן ניתן להפיק אנרגיה. בניסוי אנו צריכים בקבוק פלסטיק, בלון, גומייה, שאריות אוכל וקליפות ירקות ופירות. מכניסים לבקבוק דרך הפיה את שאריות האוכל וקליפות הפירות והירקות (אין למלא את כל הבקבוק). מלבישים את הבלון על פיית הבקבוק (ללא הפקק) מחזקים את פיית הבלון לפיית הבקבוק בעזרת גומייה. מניחים בצד לתצפית ומעקב. אנו נראה כי לאחר כמה ימים בעקבות תהליך הפירוק של הפסולת הרטובה נפלטים גזים. הגזים ממלאים את הבקבוק ואת הבלון שיתנפח ויעמד מעל הבקבוק. זהו תהליך אנארובי (ללא חמצן) ועל כן נוצר בו גז מתאן.
חיסכון במים
מים הם מקור החיות של הטבע והאדם. בארצנו המים הינם משאב שנמצא בחוסר, נכון שפיתחנו שיטות להתפיל מי ים ובכך אנו מתמודדים עם משבר המים שלנו אך דרך זו הינה יקרה ואף לה השפעות סביבתיות. לא רק האדם צריך את המים כדי להתקיים, גם הטבע זקוק למים- מעינות שופעים מזינים צמחי בר וחיות בר רבות וכאשר מים אלו נשאבים לצורכי האדם אנו פוגעים בבע"ח ובצמחים שניזונו ממים אלו. חיסכון במים יחסוך לנו כצרכנים ולמדינה כאחראית לספק לנו אותם כסף רב. חיסכון במים יביא לכך שהטבע יוכל ליהנות ממקורות המים הטבעיים ולהתקיים- ואנו נהנה ממגוון המינים ומטיול ורחצה במקורות מים חיים.
שימושי האדם במים?
- שתיה
- גידול מזון (צמחים ובע"ח)
- ניקיון
- גינון ונוי
- תעשיה
- פנאי
לשימוש שלנו במים יש תוצרי לוואי של ביוב- מים שהתלכלכו במזהמים שונים כתוצאה מהשימוש שלנו בהם. בשפכים יש צורך לטפל ולהביאם למצב של מי קולחין בהם ניתן להשתמש שנית- זו אחת הדרכים לחסוך במים בחקלאות ובתעשייה.
כיצד נחסוך במים בגן?
- את ברז המים פותחים רק כשאת הידיים רוחצים
- בעת סיבון את ברז המים סוגרים
- נשקה את הגינה בגן רק בשעות הבוקר או הערב
- כשיורד גשם אין צורך להשקות את הגינה
- נאסוף שאריות מי שתיה מהכוסות ומי נטילת ידיים ונשקה איתם את הגינה
- את המים שיוצאים בקיץ מהמזגן נאסוף ונשקה איתם את הגינה
- נמנה תורן מים שמזכיר לילדים לחסוך במים
- נלמד את הילדים לשים לב אם יש ברז מטפטף ונדאג לתיקונו
מה נעשה בגן ובחצר ואיך עושים את זה?
- בעזרת דלי נאסוף את מי המזגן
- נכיר את מונה המים של הגן, נעקוב אחרי צריכת המים בגן שלנו.
- נכין שילוט לחיסכון במים ונתלה ליד הברזים בגן.
- נלמד את הילדים על הידיות השונות בניאגרה.
- מד גשם- נציב בחצר הגן במקום פתוח (ללא גג) למדידת המשקעים.
- איסוף מים מנטילת ידיים ומכוסות שתיה להשקיית הגינה
חיסכון בחשמל
איך היו החיים שלנו נראים בלי חשמל? שונים מאוד ממה שאנו מכירים. החיים המודרניים מסתמכים על חשמל: החינוך, הרפואה, התעשייה, החקלאות, משק הבית, שוק העבודה והמסחר לא יכולים להתקיים היום ללא חשמל. את החשמל אנו מיצרים משריפת דלקים שמקורם במחצבים מתכלים. תהליך כריית פחם ומזוט, הפקת נפט וגז פוגעים בסביבה ושריפתם ליצור החשמל פולט לאוויר זיהום רב. היום ניתן להפיק חשמל גם מאנרגיית השמש, הרוח והמים אך מקורות אלו עדיין לא יכולים להחליף את התלות בחשמל מדלקים. (בעולם מיצרים חשמל גם מ: אורניום- מחצב מתקלה ורדיו אקטיבי ומשריפת פסולת- גם תהליך שאינו מועדף מבחינה סביבתית).
חיסכון בצריכת החשמל נוסף על החיסכון הכלכלי מפחית את זיהום האוויר והסביבה ומעקב את הידלדלות המשאבים טבעיים של הדלקים המחצביים.
כיצד נחסוך בחשמל בגן?
- נכבה את האור והמזגן כשנצא לחצר או לטיול
- נכבה את האור והמזגן בסוף היום
- נמנה תורן/נית לכיבוי האור
- נעשה שלטים שיזכירו לנו לחסוך בחשמל
- ביום נעים נפתח חלונות במקום להשתמש במזגן
- ביום שמש נפתח וילונות ליהנות מאור טבעי
כיצד נכיר את אנרגיית השמש בחצר הגן?
- נבנה תנור שמש (הדרכה מצורפת בנספחים)
- נתלה כביסה לייבוש (מפינת הבית)
- נערוך ניסוי של העמדת מים בשמש בתוך בקבוק שקוף ובקבוק צבוע בשחור ונשווה את טמפרטורת המים בין שני הבקבוקים (בדומה לקולטים של דוד שמש המים במיכל השחור יתחממו מהר יותר ויגיעו לטמפרטורה גבוה יותר).
מגוון המינים
על פני כדור הארץ, בים ביבשה ובאוויר, ישנם מינים רבים של צמחים, בע"ח ופטריות כל אלו ביחד מהווים את מגוון היצורים החיים הלו הם מגוון המינים. המינים הם המרכיבים החיים של כל מערכת אקולוגית והם מבצעים בה תהליכים חשובים: ייצור חומרים אורגניים וחמצן בתהליך הפוטוסינתזה (הטמעה), העברת אנרגיה במארג המזון, מחזור חומרים, יצירת קרקע וכן תהליכי האבקה, הפצת זרעים ועוד.
למגוון המינים בעולם חשיבות רבה לסביבה ולאדם:
חשיבות למערכת החיים כולה- בין המינים השונים מתקיימים קשרי גומלין, ופגיעה במין אחד עלולה לגרום לתהליך שרשרת העלול לפגוע במינים רבים נוספים ואף באדם (לדוגמא: בירידה באוכלוסיית הדבורים בעולם עלולה לפגוע בהאבקת פרחים, וכתוצאה מכך- לירידה ביבול החקלאי.
חשיבות לאדם- מגוון המינים בעולם הוא מקור מזון לאדם ומקור לחומרי גלם, לתרופות ועוד. עצים וצמחים ירוקים מייצרים חמצן, הנחוץ לאדם וליצורים חיים אחרים, עצים אף משפיעים על ירידת המשקעים. חקר המינים מספק לנו ידע רב בתחומים שונים- ידע גנטי שיכול להואיל בתחומי הרפואה והחקלאות. את ערך מרבית המינים עדיין איננו יודעים, שכן עד עתה המדע מכיר רק חלק מן המינים הקיימים.
כיום מגוון המינים בעולם הולך ומצטמצם בקצב מואץ, ומינים רבים נכחדו או נמצאים בסכנת הכחדה. תהליכים אלו מתרחשים באופן טבעי, אך לקצב המואץ שבו הם מתרחשים אחראי האדם, הגורם להרס בתי גידול כתוצאה מתהליכי פיתוח או זיהום, לניצול יתר של משאבי סביבה (לדוגמא: דיג או ציד בלתי מבוקרים וכריתת יערות) ולחדירה של מינים זרים לסביבה (מינים פולשים), הדוחקים את רגלי המינים המקומיים (לדוגמא: ה"דררה" וה"מינה"- שמקרון בציפורים שברחו מהשבי, התרבו לאחרונה וגורמות נזק לאוכלוסיית הציפורים המקומית).
סביבת הטבע העירוני משמשת בית גידול למינים רבים של יצורים חיים, שמירה על הטבע בתוך הערים, השכונות והישובים בעלת חשיבות גבוה לשמירה על מגוון המינים המקומי.
(נערך מתוך "קיימות כי הכל קשור"- חוברת פעילויות בנושא קיימות לגן הילדים, בהוצאת המשרד להגנת הסביבה)
פעילות חקר ושימור מגוון המינים בחצר הגן:
- ערכת חקר מגוון המינים:
מגדיר צמחים, מגדיר חרקים, פלקט תצפית בציפורים (נספך), לוח כתיבה, דפי כתיבה (טיוטה), דפי תצפית (נספחים), עפרונות, צבעים, מגדלת, מעבדת שדה ניידת או קופסת פלסטיק שקופה לתצפית בחרקים, משקפת. - ערוגת פרחי בר:
בתחילת שנת הלימודים זרעו בחצר הגן פרחי בר ממבחנה שמחלק משרד החינוך מדי שנה לגננות. עקבו אחר נביטת הזרעים, עליית הגבעולים, יציאת העלים, פריחת הפרחים והפרייתם, הפיכת הפרח לאחר הפריה לפרי/זרע. - נטיעת עצי חורש ועצים משבעת המינים בחצר הגן.
- זימון בע"ח לחצר:
פינות האכלה ושתיה לציפורי, שימוש בשאריות אוכל וגרעינים, שימוש חוזר בקרטוני חלב או באצטרובלים (נספח).
שתילת גינה מזמנת פרפרים, שיח הפיגם מזמן אליו את זחלי פרפר זנב הסנונית שניזונים מהעלים, גדלים והופכים לגלמים ובוקעים מהם לפרפרים ססגוניים.
בניית תיבות קינון לציפורים
בניית "מלון חרקים" (נספח) - טיפול בעשבים: חשוב לטפל בעשבים ע"י עקירתם ולא ע"י ריסוס שמונעה נביטה. ריסוס שמונע נביטה יפגע בערוגת פרחי הבר ובפרחי הבר שצומחים בחצר הגן, חשוב לציין כי העשבים הם צמחי בר. על מנת למנוע עשביה גבוהה בקיץ יש להשתמש בחרמש או לערוך פעולת ניקוש עשבים עם הילדים.
- שילוט עצים בחצר הגן: הצבת שלטים עם שמות עצים/שיחים/פרחים בסמוך לצמחיה הנמצאת בחצר הגן (מומלץ ליצור את השלטים משימוש חוזר במשטחי עץ ושאריות קרשי עץ)
צרכנות ירוקה
כל מוצר שאנו רוכשים/צורכים נוסף על מחירו בש"ח ישנו מחיר סביבתי וזיהום שנוצר כתוצאה מתהליך ההפקה וההפצה שלו, לדוגמא: שקית תה
- גידול הצמחים (עיבוד הקרקע, השקיה, ריסוס)
- קטיף הצמחים והובלתם למפעל אריזה (הסעת היבול בכלי תחבורה שמזהמים את האוויר)
- אריזת העלים בשקיק, עטיפת נייר/נילון, קופסת קרטון, אריזה גדולה (הרבה אריזות שהופכות לפסולת בתום השימוש)
- הובלת האריזות מהמפעל לרשתות השיווק (משאית שמזהמת את האוויר)
- אנחנו נוסעים לסופר מרקט לקנות תה.
אם נגדל בגינה או באדנית צמחים שמהם ניתן להכין תה נחסוך את כל התהליך והזיהום הסביבתי שלצדו וגם נחסוך כסף.
חלק מהמוצרים שאנו צורכים או האריזות שלהן הופכים בתום השימוש לפסולת שמהווה מפגע סביבתי (גם למחזור יש מחיר של זיהום סביבתי). רכישת מוצרים עם מעט או ללא אריזות, שימוש בסלים רב פעמיים לאריזת הקניות, רכישת מוצרים באיכות טובה שישמשו אותנו זמן רב ככל הניתן (נכון גם לגבי צעצועים והפתעות לילדים).
מה נעשה בגן?
- נעודד את ההורים והילדים להביא אוכל בקופסאות אוכל ולא בשקיות.
מה נעשה בחצר הגן?
- נגדל בחצר ירקות , עצי פרי וצמחי תבלין.
- נייבש את צמחי התבלין ונעשה מהם תה (בית תה, מסיבת תה)
פעילויות נוספות
|
|
פעילות |
נושאים סביבתיים |
הרחבה |
קישור לנושא הנלמד בגן |
|
הכנת תה |
ייבוש צמחי תבלין מהגינה או מגינות מאכל בישוב/שכונה בו נמצא הגן. תליית ענפי התבלין על קירות הבית. לאחר יבוש איסוף העלים והכנת התה. (מתאים ליבוש לואיזה בקיץ ושימוש במהלך החורף) |
גינה אקולוגית צרכנות ירוקה חיסכון במשאבים |
גידול צמחי תבלין בגינה לצורך הכנת תה |
|
|
תצפית בציפורים (מתוך הגן או בחצר) |
מקום תצפית בציפורים הכולל משקפות לתצפית, לוח תצפית בציפורים, פינות האכלה לציפורים. |
מגוון ביולוגי שימוש חוזר (שימוש בשאריות אוכל) |
הקמת פינות האכלה לציפורים בבית הירוק ובחצר הגן |
|
|
בישול ואפיה בחצר |
בניית תנור שמש והצבתו. הכנת מאפים (פיצה על פיתה) וחימום אוכל. |
חיסכון באנרגיה אנרגיה מתחדשת חיסכון במשאבים |
הקמת מטבח ומסעדה בחצר- שימוש באנרגיית השמש לבישול/חימום אוכל |
|
|
חקר מגוון מינים |
נוסף על חקר ציפורים בסביבה ניתן לחקור חרקים, פרחים, עצים, אבנים ועוד... ולהיות פקח/חוקר צעיר. בעזרת ציוד חקר כמו מגדלות, טרריום, מגדירים שונים ציור ותיעוד הסביבה הטבעית לאורך עונות השנה. ניתן לבנות בית לחרקים. |
מגוון ביולוגי שימור מגוון המינים יחסי גומלין בטבע מערכת אקולוגית |
יצירת מעבדת שדה לחקר ומעקב אחרי הסביבה |
|
|
|
נושא |
למידה בגן |
פעילות בגן |
פעילות בבית הירוק |
|
1 |
חיסכון במים |
משבר המים, פעולות לחיסכון במים שניתן לעשות בבית ובגן |
איסוף מי נטילת ידיים, מי שתיה שנשארו בכוסות בסוף היום להשקיית הגינה, איסוף מי המזגן להשקיית הגינה (בקיץ), הכנת שילוט לחיסכון במים שיוצב ליד הברזים בגן ועל מכלי הדחה בשירותים. |
מד גשם בחצר הגן |
|
2 |
חיסכון באנרגיה |
זיהום אויר כתוצאה משריפת פחם בתהליך יצור החשמל, |
שילוט לכיבוי אורות בגן בעת שיוצאים ממנו לחצר, לטיול או בסוף היום. פתיחת חלונות ביום נעים במקום הדלקת מזגן. פתיחת וילונות לקבלת אור יום מרבי. |
בניית קולט שמש להדגמה, בניית תנור שמש לאפיה, בניית שעון שמש על הבית או בסמוך לו |
|
3 |
הפחתת פסולת |
משבר הפסולת, מהי פסולת ומה המקור שלה, טיפול בפסולת, ממטרד למשאב, שימוש חוזר, מחזור, הפחתת פסולת, חוק האריזות, קומפוסט, צרכנות נבונה, חוק האריזות (פח כתום) |
פינת שימוש חוזר ליצירה בגן (סדנה) , איסוף שאריות מזון לקומפוסטר, פינת מחזור, מכולת ירוקה בגן עם סלים, סל כתום בפינת מטבח |
הצבת/ הקמת קומפוסטר בחצר הגן שימוש חוזר בחומרים בפעילות בחצר. שימוש בשאריות אוכל להאכלת ציפורים |
|
4 |
מגוון שמירה על מגוון המינים |
חיות בר, פרחי בר, חיות בר מוגנות, פרחי בר מוגנים, טבע עירוני, שמורות טבע, |
היכרות עם צמחי הבר וחיות הבר בישראל- כל ילד יבחר חיה או צמחה שהוא אוהב יכיר אותו וילמד את ילדי הגן. איסוף שאריות אוכל לפינות האכלה לציפורים. |
פינות האכלה לציפורים שובך לציפורים בחצר, פינת תצפית בציפורי בר, |
רעיונות לרשימת ציוד בהתאם לפעילות
|
פעילות |
שימוש חוזר |
ציוד לרכישה |
ציוד חקר לרכישה |
|
תנור סולרי |
קרטון |
ניילון שקוף, נייר כסף, אוכל לחימום/בישול |
מד טמפרטורה |
|
ייבוש אוכל |
קרטון |
רשת צפופה, עגבניות או פרי/ירק אחר |
|
|
הנבטה |
כלי פלסטיק |
חיטה, עדשים, חומוס, שעועית |
סרגל |
|
נגריה |
שאריות עץ מנגריות |
מסמרים, פטישים, מטר, פלס, מברגים, ברגים, מסורית |
|
|
האכלת ציפורים |
בקבוקים, קרטוני חלב, מקלות ארטיק, מקלות עץ מהחצר, שאריות לחם |
גרעינים, חוט לתליה, |
משקפת לתצפית בציפורים, לוח תצפית בציפורים, מגדיר ציפורים |
|
גינת מגרה |
מגרה ישנה, איסוף זרעים של צמחי בר בקיץ לזריעה בסתיו |
אדמה גננית, חומר איטום נגד מים, צמחי תבלין שטילים או זרעים, מערכת השקיה |
|
|
גינת צמחי בר |
איסוף זרעים של צמחי בר בקיץ לזריעה בסתיו |
שימוש במבחנת זרעים שמחולקת מדי שנה ע"י משרד החינוך (תוכנית בשביל הפרחים) |
|
|
לבני אדמה |
אדמה וחול מקומיים, עשבים (קש) יבשים, קופסאות קרטון למילוי (שבלונה ללבנים) |
|
|
|
הכנת תה |
איסוף עלים של צמחי תבלין ליבוש וחליטה |
בד כותנה לבן, חוט כותנה לבן ליצירת שקיות בד לתה |
|
|
חקר סביבה |
|
|
מגדירים, דפי תצפית, מגדלות, משקפת, טרריום, |
|
קומפוסט |
שאריות אוכל |
קומפוסטר |
מד טמפרטורה, ניסוי התכלות חומרים |
|
חימום מים מהשמש |
צנרת השקיה ישנה |
אם אין רכישת צנרת, חבל, סוגר צנרת (לקצוות) משפך |
מד טמפרטורה למים |
|
שעון שמש |
מקל |
|
|
|
מקלות, פירות עצי סרק, בלוטים, אצטרובלים, סל ישן או קופסה ישנה, קרשי עץ ישנים ועוד... |
|
מגדלות |
|
|
חיסכון בחשמל
|
שילוט ותורנות לחיסכון בחשמל |
מד חשמל לשקע |
השוואה בין צריכת חשמל של מכשירים שונים |
|
חיסכון במים |
שילוט לחיסכון במים, איסוף מי נטילת ידיים להשקיה |
צינור לאיסוף מי המזגן |
מד גשם |
|
גינה |
יצירת חממה אישית לצמח מבקבוק, הנבטה של זרעי ירקות שאוכלים, קומפוסט משאריות אוכל לטיוב הגינה, מגרות (ראו למעלה גינת מגרה) |
חממה, אדמה לגינה, מערכת השקיה, מחשב השקיה, זרעים, שתילים (תבלינים, עצי פרי, עצי נוי לצל), כלי עבודה. |
מגדלת, סרגל, דפי מעקב |